Majča

Majča

Desatoro vietnamskej cestnej premávky

Saigonská či hanojská dopravná džungľa. Na prvý pohľad neorganizovaný chaos odvšadiaľ sa rútiacich skútrov, ktoré obtekajú neustále trúbiace autá. Sú všade – pred tebou, za tebou, v úzkych uličkách, v protismere, dokonca aj na chodníku… Chceš zažiť skutočný adrenalín? Skús si tu prejsť cez cestu!

Pri tejto príležitosti sa rozhliadam a v toku vozidiel hľadám aspoň kúsok logiky. Ako prvé si uvedomujem jeho absolútnu plynulosť. Akoby tu vozidlá vôbec nezastavovali, ale sa nechávali niesť pomalým prúdom smeru, ktorým sa vydali. Zžívam sa s týmto systémom a vydávam sa na druhú stranu cesty.

1. Prekvapený vodič – nebezpečný vodič

Ako účastník cestnej premávky aj ako chodec na prechode cestou prechádzam pomaly a plynule, náhle nezrýchľujem a nespomaľujem, len pokračujem smerom, ktorý potrebujem. Sledujem prichádzajúce motorky, či ma vedia včas zaregistrovať, a nechávam ich obchádzať ma zo všetkých strán.

Na križovatke vládne dokonalý plynulý chaos, ktorého narušením by som si mohla ľahko privodiť nešťastie. Preto sa riadim heslom „GO WITH THE FLOW“ – choď s prúdom. Znie to priam idylicky, že? V praxi to však na prvýkrát vyzerá asi takto.

2. Striehni na správnu stranu

Tvoje oči púta výhradne pohľad do protismeru pruhu, ktorým práve prechádzaš.

Ak si myslíš, že pri prechádzaní cez cestu budeš mať po celý čas prehľad o celej dopravnej situácii okolo seba, potreboval by si oči na každej strane hlavy. Pred prechodom si dobre zmapuj dopravnú situáciu, ale počas prechodu maj oči len pre protismer pruhu, ktorým práve prechádzaš. Rýchlosť svojej chôdze prispôsobuj možnostiam blížiaceho sa motorkára, aby ťa mohol bezpečne obísť. Keď sa dostaneš do stredu cesty, otoč hlavu o 180 stupňov a rovnakým spôsobom sleduj len opačný pruh.

3. Neskrížiš cestu autu

To, že zastaví auto, nestačí. Muselo by zastaviť aj húf motoriek, ktoré ho obchádzajú, a to sa nestane. Kvôli komplexnosti tohto dopravného systému preto autu vôbec do cesty nevstupuj a nenúť ho zastaviť.

Nehovorím, že ťa auto zrámuje, ale skokom do cesty môžeš zmiasť všetkých okolo, alebo ťa môže hneď za ním zraziť motorka, ktorá ho obchádza. To platí aj vtedy, ak ti auto dá prednosť na križovatke. V takýchto situáciách preto vždy choď pomaly a poriadne sa rozhliadni, či je cesta voľná.

Aj keď sa ako chodec nachádzaš v strede cesty, auto do cesty neskáčeš. Buď stihneš prejsť popred pomaly sa pohybujúce auto, alebo sa pohybuješ smerom k nemu a počkáš, kým prejde. Aj na prechode.

4. Nezastavuj chodcovi ani ničomu, čo ti stojí v ceste

Ak vidíš auto, ktoré sa otáča alebo vychádza na cestu, čo ti napadne ako prvé? Zastaviť a umožniť mu dokončiť zamýšľaný manéver? Si vo Vietname, tak na to zas rýchlo zabudni!

Nepúšťaj vozidlá ani chodcov tým, že zastavíš, ale ich plynule obchádzaj, ak je to možné.

Tento postup je overený niekoľkonásobným testovaním iného správania priamo vo vietnamskej premávke. Zastavením pred vozidlom, ktoré sa otáča alebo vchádza na cestu, sa vytvára zmätok medzi všetkými účastníkmi premávky. Motorky naďalej obchádzajú stojace vozidlo aj mňa zo všetkých strán. Vozidlo, ktorému dávam prednosť, čaká, kým prestanem so svojím divným správaním, až potom môže dokončiť manéver, ako je zvykom vo Vietname.

Ak som ja vychádzajúce alebo otáčajúce vozidlo, pomaly sa pohybujem smerom, ktorým chcem ísť a snažím sa umožniť ostatným vozidlám, aby stihli reagovať a nepretržite ma obchádzali.

Nepúšťaj vozidlá ani chodcov tým, že zastavíš, ale ich plynule obchádzaj, ak je to možné.

5. Doľava odbočuješ „pohlave“ cez protismer

Najviac fascinujúcim prvkom dopravy vo vietnamských veľkomestách je jednoznačne spôsob odbočovania doľava. Zatiaľ čo u nás počkáš, kým autá v pravom pruhu zastavia alebo prejdú, vo Vietname by si čakal večne.

Ako motorkár odbočujúci doľava, nečakáš, že ťa niekto pustí. Namiesto toho sa pustíš čelom do prúdu protiidúcich vozidiel a postupne sa pomedzi ne presúvaš do požadovaného pruhu. Autám pri tom do cesty zásadne nelezieš. Častokrát ťa vykúpi až červená na križovatke, kedy sa uvoľní pravý pruh, a ty môžeš pohodlne dokončiť odbočovací manéver.

Na odbočenie doľava z hlavnej cesty myslíš dostatočne dlho dopredu. Neodbočuješ až tesne pred cieľom, ale už pár sto metrov pred ním pomaly prekľučkovávaš pomedzi protiidúce vozidlá ku krajnici v protismere. Týmto sa tiež dostávame k ďalšiemu z desatoro.

6. Krajnica cesty - rozumej protismer

Na motorke sa vyhýbaj pravej strane svojho pruhu, tzv. krajnici, pretože je samozrejmé, že v ňom môžu ísť v protismere iní účastníci cestnej premávky.

7. Najväčší a trúbiaci vyhráva

Keď ide väčšie vozidlo, vedz, že kvôli tebe nebude spomaľovať, a tak sa mu poslušne uhneš na stranu. Aj keď ide v protismere v tvojom pruhu.

Trúbiace alebo blikajúce vozidlo rovnakej veľkosti ti nenaznačuje, že ťa púšťa. Práve naopak. Dáva ti tým najavo, že si naďalej pôjde svoje a neplánuje urobiť nič preto, aby ti uľahčil odbočovanie, otáčanie alebo iný výkyv z dokonalého chaosu. Počkaj a prispôsob sa.

8. Obiehaj a budeš obiehaný zo všetkých strán

Nespoliehaj sa na to, že miernym vybočením zo svojej línie, hoci aj smerom ku krajnici, nevbehneš do cesty inému vozidlu, ktoré ti už beztak svojím predným kolesom líže lýtko. Aj pri najmenších výkyvoch poriadne skontroluj, či je cesta skutočne voľná.

9. Aj chodník je cesta

Toto nie je rada, ako sa v premávke správať! Tieto skutočnosti však treba brať do úvahy predovšetkým ako chodec, ktorý sa ani na chodníku vo Vietname nikdy nemôže cítiť úplne v bezpečí. Aj na chodníku sa drž pravidiel plynulosti a maj oči na stopkách, lebo Vietnamec to má v hlave usporiadané asi takto:

  • Ak som na motorke a cesta je neprejazdná, prejdem po chodníku.
  • Ak som na motorke a potrebujem odbočiť doprava, prejdem po chodníku.
  • Ak som na motorke a narazím na červenú, prejdem po chodníku.

  • Keď idem na motorke po chodníku, vytrúbim prekážajúcich chodcov a neočakávam, že by sa mi niektorý neuhol. Ak si chodca nevšimnem a zrazím ho, skontrolujem, či je v poriadku, rýchlo pozbieram seba, motorku a pokračujem v jazde.

Túto prax som mala možnosť okúsiť v Ho Chi Minh meste na vlastnej koži, keď ma zrazil motorkár, ktorý k tomu na motorke ešte viezol malé dievčatko. V rýchlosti typickej Vietnamu však ani menšia nehoda s motorkou na chodníku našťastie nepredstavovala nič horšie ako odreté koleno.

10. Nesnaž sa prevychovať blížneho svojho

Vo Vietname po vietnamsky, bolo by zbytočné tu viac argumentovať. Si tu na návšteve a prišiel si spoznávať miestnu kultúru, nie ju meniť. V podstate by bola vlastne škoda, keby tento v skutku výnimočný svetový dopravný fenomén vymizol.

Zatiaľ čo na odľahlejších miestach môžeš zažiť kľudnejšiu jazdu a nechať sa unášať krásami okolitej prírody, vietnamská premávka vo veľkých mestách je divočina. Ako neskúsenému vodičovi ti tu odporúčam radšej sadnúť za skúseného vodiča, ktorý ťa za pár drobných prevezie kam len budeš chcieť. To ti pár klikmi umožní aplikácia Grab.

Ak si však predsa nedáš povedať ako my a chceš prežiť v premávke vietnamského veľkomesta bez ujmy, jednoducho si s trochou nadhľadu predstav, že každý na ceste ťa chce zabiť. Jazdi pomaly, maj oči všade a nepodceňuj svoje jazdecké schopnosti, ani sa nespoliehaj na schopnosti ostatných.

Aj keď sa vo Vietname v mestách jazdí rýchlosťou 30-40 km / h a pri zráže ti tu nehrozí väčšie nebezpečenstvo, chvíľka nepozornosti ťa môže ľahko zabolieť nielen na odretom kolene, ale aj v peňaženke. Preto vždy choď s prúdom a nezabudni na spoľahlivé cestovné poistenie, ktoré ťa vyseká z každého prípadného nepredvídaného incidentu. Takto si môžeš vychutnať svoju panskú jazdu vietnamskou asfaltovou džungľou naplno!

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Návrat hore